• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Sänkningen av ränteavdragen anses ha bidragit till finanskrisen i Sverige 1990–1994

Varför raderades mitt inlägg? Politiskt? Sluta dryga dig modden och ta mitt inlägg på fullaste allvar istället.
En ny finanskris kan utlösas igen pga av detta som det hände när man sist sänkte ränteavdragen från 50% till 30%
Blir nyfiken på det här. Skicka gärna PM med länk ifall det är för "politiskt". Supersvårt att navigera på forumet ibland. Även om man diskuterar regeringens höstbudget som läggs fram den 19:e september så får man inte bli "politisk". Jag tycker mig ha lärt mig den fungerande formen. Var allmänt Moderat/höger så är du "faktabaserad" och objektiv. Antyd vänstertendenser så är du för politisk, ideologiskt snurrig, pratar bara i eget intresse och riskerar att korrigeras;-).

Samtidigt är väl alla partier överens i den här frågan. Handlar snarare om rika människor (i det här fallet politiker) som är tondöva, okunniga och okänsliga för hur det här kommer slå mot många. Från vänster till höger.

Nu är jag lite hård och jag gillar dig Lasseman (du har ju gett så enormt mycket värdefull information till så många här genom åren) och vad jag har märkt är inte forumet så hårt censurerat, men det är lite allmänt så det känns. Man får väva in det mesta i bomull om man är lite vänster (och jag är verkligen inte långt ut) och/eller inte erkänner att man är 100 procent skyldig till allt i sin skuldsituation och att de fina långivarna bara är hederligt, hårt arbetande tjänstemän som bara erbjuder reko erbjudanden som var och en kan ta ställning till i det finstilta.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
- Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss som innebär att ränteavdrag avskaffas för lån som saknar säkerhet.

- Det ska inte vara möjligt att förlänga löptiden för en kredit mer än en gång om det innebär en kostnad för konsumenten.

Fattar jag det rätt i att både ränteavdraget försvinner omedelbart från 2025-01-01 utan avtrappning och betalfria månader i princip försvinner med (eftersom kostnader och extra löptid tillkommer)?

Är tyvärr för dåligt insatt i det här, men vad tyder på att det innebär att alla avdragen helt ska slopas nu vid nyår? Är det lagrådet? Varför är just deras remiss så blytung och omedelbar:-(? Måste nog googla lite (eller gå tillbaka till kurslitteraturen)
 

Willyn

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
16 September 2023
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Inte alls en dum fråga. Dina lån blir inte dyrare per månad. Det styrs av aktuell ränta. Däremot får du inte 30 procent avdrag på dina räntekostnader. Det innebär att du antingen inte får den skatteåterbäring du säkert har vant dig vid eller (om du har jämkning) att du får mindre ut i lön netto eftersom det kommer dra högre skatt
Tack för svaret:)
Blir bara lite orolig efter att jag läst detta:

Några ränteexempel på hur mycket dyrare ditt lån blir per år om ränteavdraget slopas:

Formel: Lånebelopp x räntesats x ränteavdraget
Exempel: 300,000 x 0,1 x 0,3 = 9,000 kr

Så mycket dyrare blir ditt privatlån om ränteavdraget slopas:

500,000 kr, ränta 10%: 15,000 kr
500,000 kr, ränta 5%: 7,500 kr
500,000 kr, ränta 3%: 4,500 kr
400,000 kr, ränta 10%: 12,000 kr
400,000 kr, ränta 5%: 6,000 kr
400,000 kr, ränta 3%: 4,000 kr
350,000 kr, ränta 10%: 9,500 kr
350,000 kr, ränta 5%: 5,250 kr
350,000 kr, ränta 3%: 3,150 kr
300,000 kr, ränta 10%: 9,000 kr
300,000 kr, ränta 5%: 4,500 kr
300,000 kr, ränta 3%: 2,700 kr
 
Senast ändrad:

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
"Rätten till avdrag för ränteutgifter ska trappas av på två år. Det innebär att avdrag för beskattningsåret 2025 får göras med 50 procent av ränteutgifter på lån som inte är förenade med säkerhet i bostad, fordon eller båt. De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 2025."
 

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
401
Mottagna reaktioner
167
Poäng
347
Smärta.... Tanken var att lösa min situatuation själv, men då alla blanccolångivare ej sänkt någon ränta trots att styrräntan gått ner samt att inflationen gått ner + att man nu förmodligen tar bort avdragsrätten, så får det väl bli skuldsanering istället. Högre kostnad för samhället!
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Har riktigt ont i magen nu. Jag har i princip klarar mig på jämkning. Jag tror att detta kommer ta mig till kronofogden omgående. Känner för att ge upp. Mycket mörka tankar nu.

Tror vi är många här som känner likadant. Ingen tröst kanske, men du är inte ensam:-(. Vi får försöka stötta varandra här och hitta vägar framåt. Det är så mycket i det här som känns fel och orättvist. Jag är tex ingen avundsjuk person och blir alltid glad när någon kring mig får en ekonomisk framgång. Men nu på slutet har jag flera gånger blivit förbannad och frustrerad när mina jobbarkompisar pratar om sin planer och lån. Inte mot dem förstås, men mot de här nya reglerna (som de inte ens känner till ännu). En kompis åker imorgon och köper en husbil. Fått ok på lån från banken. Inte ett vanligt blanco då, utan han lånar upp på villan. Klart han ska få tillbaka räntepengar på det.

Varför ska han som har sitt på det torra, har råd att köpa husbil osv på villan behöva sänka standarden på grund av sänkta ränteavdrag. Det är ju mycket bättre att hans jobbarkompis (jag alltså) som bor i en hyreskällare/lägenhet betalar hans jävla subventionerade husbilar och villa. För det är precis vad det här handlar om i grunden. De som har det allra jävligast ekonomiskt ska fortsätta att betala de rikas konsumtion. Deras bolån, deras husbilar, deras städning, deras fula renoveringar.

Fan, känner nästan att jag blir radikaliseras här. Kanske några vinglas har hjälpt till....

Men till dig Raset. Vi kommer hitta vägar ut det här. Osäkert hur nu. Skapa gärna en egen tråd om din situation så blir det lättare för oss andra att stötta och ge tips.
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Smärta.... Tanken var att lösa min situatuation själv, men då alla blanccolångivare ej sänkt någon ränta trots att styrräntan gått ner samt att inflationen gått ner + att man nu förmodligen tar bort avdragsrätten, så får det väl bli skuldsanering istället. Högre kostnad för samhället!
Om du är skälig eller har möjlighet att bygga skälighet för det så är det bästa alternativet. Det har jag insett fullt ut.

- Jag hade 2 miljoner i blanco, eftersom jag inte hade råd att amortera extra så hade det blivit minst 4 miljoner i skuld med ränta. Med skuldsanering så betalar jag totalt ca 700.000. Delvis 3.3 miljoner rabatt.
- Sen också tryggheten i att leva på existensminimum så har jag det bättre ställt varje månad nu + 2 betalfria månader.
- Tidsmässigt så är det också skönt att veta vilket datum jag är skuldfri som är satt i sten. Något som jag sparar säkert 20-30 år på av mitt liv som skuldfri om jag någonsin hade blivit skuldfri utan skuldsanering
- Mentalt är det också en stark morot och ångesten har släppt rätt mycket då man ser ett ljus i tunneln.

Så skuldsanering ska du ska du inte vara rädd för att ta om du kan. Man sparar flera miljoner, sparar många år av ditt liv som skuldfri, mår mentalt bättre och ekonomiskt lever man bättre med skuldsanering än utan, om man är illa insolvent. 4 viktiga valutor.
Dessutom stärks incitamentet att jobba mot det när man inte får ränteavdrag (kan jämka/få skatteåterbäring längre) då det blir ännu tuffare att klara sig. Hade vart kört för mig för många år sedan utan jämkning.
 
Senast ändrad:

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag har också funderat mycket på skuldsanering på slutet. Enligt KFs test har jag stor chans att få det, men jag tvivlar. Tror jag har det "för" bra just nu. Ligger inte efter med några räkningar och klarar kostnaderna. Efter att de är betalda ligger jag iofs långt under vad jag hade haft med skuldsanering men det verkar tufft att få va? Inser att jag borde tänkt på det långt tidigare. Har precis i sommar flyttar från en fin trea till en sunkig källar-etta med 4 K mindre i hyra. Blir lite bitter när jag inser att jag kanske borde bott kvar och sökt skuldsanering då. Men ettan är mysigt och jag ska kämpa att på. Känns sjukt motiverande att gå upp 5.30 i källaren varje morgon så jag kan jobba ihop pengar att betala subventionerna på chefens nya bil med:-D
 

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
401
Mottagna reaktioner
167
Poäng
347
Om du är skälig eller har möjlighet att bygga skälighet för det så är det bästa alternativet. Det har jag insett fullt ut.

- Jag hade 2 miljoner i blanco, eftersom jag inte hade råd att amortera extra så hade det blivit minst 4 miljoner i skuld med ränta. Med skuldsanering så betalar jag totalt ca 700.000. Delvis 3.3 miljoner rabatt.
- Sen också tryggheten i att leva på existensminimum så har jag det bättre ställt varje månad nu + 2 betalfria månader.
- Tidsmässigt så är det också skönt att veta vilket datum jag är skuldfri som är satt i sten. Något som jag sparar säkert 20-30 år på av mitt liv som skuldfri om jag någonsin hade blivit skuldfri utan skuldsanering
- Mentalt är det också en stark morot och ångesten har släppt rätt mycket då man ser ett ljus i tunneln.

Så skuldsanering ska du ska du inte vara rädd för att ta om du kan. Man sparar flera miljoner, sparar många år av ditt liv som skuldfri, mår mentalt bättre och ekonomiskt lever man bättre med skuldsanering än utan, om man är illa insolvent. 4 viktiga valutor.
Dessutom stärks incitamentet att jobba mot det när man inte får ränteavdrag (kan jämka/få skatteåterbäring längre) då det blir ännu tuffare att klara sig.

Absolut, dock är mina totala skulder ungefär det du kommer att betala totalt ~ 700k.
Drar in runt 500 per år, brutto.

Trots det så äter räntorna upp det mesta, så man får leva på luft.

Jag får ut ca 33 000 ~ & betalar ungefär 18000 för olika långivare(ränta + amortering).
Chansar på att 7000 är amortering och 11 000 i ränta för en total lånesumma på runt 700 000.

Sinnes.......
Hade jag fått ett samlingslån på ovan från en seriös bank så hade det förmodligen varit 2500 kr ränta och 2500 kronor amortering, totalt 5000 kr / månad..
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 076
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Absolut, dock är mina totala skulder ungefär det du kommer att betala totalt ~ 700k.
Drar in runt 500 per år, brutto.

Trots det så äter räntorna upp det mesta, så man får leva på luft.

Jag får ut ca 33 000 ~ & betalar ungefär 18000 för olika långivare(ränta + amortering).
Chansar på att 7000 är amortering och 11 000 i ränta för en total lånesumma på runt 700 000.

Sinnes.......
Hade jag fått ett samlingslån på ovan från en seriös bank så hade det förmodligen varit 2500 kr ränta och 2500 kronor amortering, totalt 5000 kr / månad..
Amorterar man 2 500 kr i månaden på ett lån på 700 000 kr skulle det ta över 23 år att betala tillbaka hela beloppet.
Vilken bank skulle gå med på det upplägget?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp